Cand spui ca te autosabotezi pare ca iti creezi singur obstacole, piedici in calatoria de a-ti realiza un obiectiv.
Eu nu sunt de acord cu termenul de “autosabotaj“. Si asta intrucat tot ceea ce facem, facem pentru noi. Deci, cum ar putea fi autosabotaj, daca am cautat (mai mult sau mai putin constient) sa obtin o stare de bine din faptul ca am mancat alimente care nu imi sprijina slabirea?.
 
Cu alte cuvinte, in spatele oricarui comportament pe care il apreciem ca nu ne avantajeaza, se afla o intentie pozitiva.
 
Asa ca te indemn sa te intrebi: care este mesajul “autosabotajului”?
Mie imi spune ca nu imi pot apropia un nou tip de comportament, ca imi este greu. Prin urmare, am nevoie sa modific comportamentul pentru a-l putea interioriza si perpetua pentru a-mi atinge astfel obiectul propus.
 
Autosabotajul este un mecanism neconstient de protectie prin care raspunzi unei situatii stresante sau incerci sa eviti o suferinta.
 
Cand spun ca ma autosabotez, spun ca eu imi fac rau si ma resping pentru asta. Si asta intrucat autosabotarea este insotita de autocritica, care genereaza stima de sine scazuta si respingere de sine.
Criticandu-te si invinovatindu-te ca nu ai putut rezista, te etichetezi ca fiind propriul tau dusman, inamic. Si asta iti spune ca nu ai incredere in tine.
Ajungi sa te lupti cu tine pentru control.
 
Tu ai putea colabora cu cineva care te critica constant, care nu este interesat de ceea ce simti, de nevoile tale? Vezi ca in relatia cu tine exista o perspectiva unidirectionala a celui care impune un anumit comportament; cel care urmeaza sa execute comportamentul nu are niciun cuvant de spus.
 
Autosabotarea este cauzata de conflictul neconstient dintre dorinta, care ia forma tentatiei, si interdictie.
Sa luam un exemplu: ai ales sa te desparti de partenerul tau si peste 3 saptamani ii ceri sa va impacati. Stii si tu ca relatia voastra nu era ceea ce aveai nevoie, insa anxietatea adusa de separare te face sa crezi ca doar el iti poate indeplini anumite nevoi. A nu te impaca cu el inseamna sa stai in durere, asa ca alegi sa faci ceva care pare a fi impotriva intereselor tale. Cand vei rezolva frica de abandon si frica de singuratate, vei gasi echilibrul interior de a pune definitiv capat relatiei.
 
Din punctul meu de vedere, solutia este, ca atunci cand simti ca te “autosabotezi”, sa cauti cauza si nu sa te acuzi. Cand vei intelege de ce faci ceea ce faci, iti va fi mai usor sa te opresti din a o mai face.
Aici te ajuta coaching-ul: te duce dincolo de aparente, ajutandu-te sa te cunosti mai bine. Exista vindecare dincolo de repetitia unor tipare de gandire si de comportament generatore de durere.
 
Schimbarea de comportament inseamna si sa iti oferi rabdare si empatie, sa te focusezi si pe proces, nu doar pe rezultate.
 
Daca am privi procesul slabirii ca o calatorie, oare ce are nevoi are calatorul in aceasta calatorie?
 
Si da, tu poti!
Marian Banateanu
Nutritionist, specializare low carb.
Coach, specializare cognitiv-comportamentala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *