CE INSEAMNA SA FII OM?

A fi om inseamna, printre altele, sa cauti placerea, activitate care uneori atrage greseli. Alegi sa le perpetuezi sau sa inveti din greselile tale?

Cum pui punct unui comportament care iti aduce placere, dar nu iti face bine? Sigur nu prin vointa aplicata pe termen lung, intrucat efortul atrage nevoia de recompensa, iar mintea se va indrepta catre placerea nesanatoasa pe care incerci sa o eviti.

Solutia o reprezinta implementarea unui nou comportament, creionat de tine pentru tine. Si asta intrucat tu detii definitia fericii pentru tine.

Adictia pentru dulce si tutun reprezinta un “ajutor” imediat si sigur pentru descarcarea unei tensiuni interioare, inlocuind o emotie negativa (de tipul: furie, vinovatie, teama, tristete) cu una pozitiva. Este asadar un mijloc de adaptare, ajutandu-ne sa facem fata problemelor.

Persoana care sufera de dependenta se simte prinsa insa intr-un cerc vicios (constientizeaza efectele dependentei, dar se simte neputincioasa in a-si schimba comportamentul), fiind coplesita de sentimente de suferinta, frustrare, lipsa a controlului, nefericire. Si asta pentru ca a obtinut o stare de “bine” sub forma placerii si relaxarii temporare, facandu-si insa in fapt rau.

Iti sunt cunoscute expresiile: “imi ploua in gura dupa …”, “imi cere corpul”, “simt nevoia”, “trebuie sa ma calmez”, ‘’de plictiseala”?

Produsele adictive creaza senzatii placute fara un efort prea mare, ceea ce suprima dorinta de a renunta la ele, fiind dificila schimbarea chiar si atunci cand sanatatea este afectata.

Intrucat prezenta dulcelui sau a tutunului ajunge o constanta in viata noastra, in timp se formeaza un comportament automat, care va fi realizat inconstient. Si apar astfel explicatii de genul: “am mancat ceva dulce sau am fumat fara sa imi dau seama.”

Adictia pentru dulce si tutun reprezinta un “ajutor” imediat si sigur pentru descarcarea unei tensiuni interioare, inlocuind o emotie negativa (de tipul: furie, vinovatie, teama, tristete) cu una pozitiva. Este asadar un mijloc de adaptare, ajutandu-ne sa facem fata problemelor.

Persoana care sufera de dependenta se simte prinsa insa intr-un cerc vicios (constientizeaza efectele dependentei, dar se simte neputincioasa in a-si schimba comportamentul), fiind coplesita de sentimente de suferinta, frustrare, lipsa a controlului, nefericire. Si asta pentru ca a obtinut o stare de “bine” sub forma placerii si relaxarii temporare, facandu-si insa in fapt rau.

Iti sunt cunoscute expresiile: “imi ploua in gura dupa …”, “imi cere corpul”, “simt nevoia”, “trebuie sa ma calmez”, ‘’de plictiseala”?

Produsele adictive creaza senzatii placute fara un efort prea mare, ceea ce suprima dorinta de a renunta la ele, fiind dificila schimbarea chiar si atunci cand sanatatea este afectata.

Intrucat prezenta dulcelui sau a tutunului ajunge o constanta in viata noastra, in timp se formeaza un comportament automat, care va fi realizat inconstient. Si apar astfel explicatii de genul: “am mancat ceva dulce sau am fumat fara sa imi dau seama.”

PROGRAMUL DE 100 DE ZILE

Construit astfel incat sa te sprijine sa schimbi ceea nu functioneaza in relatia cu dulcele sau cu tutunul.
Structura clara, pe etape, pentru a te aduce la rezultatul dorit.

Etapa 1:
Identificam ceea ce te tine pe loc

  • Cum te vezi? Cu cine te compari?
  • Ce ganduri si emotii asociezi cu mancatul de dulce sau cu fumatul?
  • Ce sta in calea imbunatatirii relatiei cu dulcele sau cu tutunul?
  • Ce emotii te determina sa faci ceea ce faci? Cum le vei minimaliza influenta asupra ta?

Etapa 2:
Identificam resursele care iti sunt la indemana

  • Cum iti poti sprijini tu procesul de schimbare? Familia cum te poate ajuta?
  • Ce a functionat pana acum si poti utiliza?
  • Ce solutii poti avea cand iesi in oras? Ce te opreste in a le utiliza?
  • Ce activitati incurajeaza mancatul nesanatos sau fumatul? Ce poti face diferit?

Etapa 3:
Construim un plan de actiune realizabil si potrivit tie

  • Care iti sunt optiunile?
  • Care sunt primele actiuni pe care le poti face?
  • Care ar fi primul pas pe care alegi sa il faci?
  • Cum vei raspunde diferit stresului, furiei sau tristetii?
  • Ce ar putea sa te opreasca?

Etapa 4:
Actiune, (re)actiune si perpetuare

  • Care este diferenta intre "aleg sa nu mananc ceva dulce/sa fumez" si "trebuie sa nu mananc ceva dulce/sa fumez"?
  • Cum te-au schimbat progresele inregistrate pana acum?
  • Ce tolerezi inca si iti opreste procesul de schimbare?
  • Ce alegi sa faci in continuare pentru a nu reveni la vechile obiceiuri?

Infrangerea adictiei reprezinta un proces de durata, si de aceea recomand clientilor o abordare personala pentru crearea unor obiceiuri sanatoase, care la randul lor sa le dea abilitatile si increderea necesare perpetuarii schimbarii.

Bucura-te de fiecare etapa in care reusesti sa raspunzi asa cum ti-ai propus situatiilor care te-ar putea aduce inapoi la vechiul comportament.

Ofera-ti timp pentru a invata sa alegi iarasi constient.

Si da, tu poti!

Marian Banateanu

Life coach acreditat ACSTH, MEN, ANC MMFPSPV, specializare cognitiv-comportamentala.
NLP Practitioner acreditat AUNLP.
Nutritionist acreditat MEN, MMFPSPV.

"Am lucrat cu Marian si am lasat in spate adictia fata de zahar. De aproximativ 2 ani mananc doar dulciuri low carb, iar in cursul anului 2019 mi-am deschis o cofetarie cu dulciuri sanatoase, Loca – Guiltfree Cakes & Pastry, pentru a raspunde nevoii tuturor celor care vor sa manance sanatos."