Ai in jur 40 de ani? Iata cum sprijini slabirea, accelerand metabolismul.
Sa incep cu vestea proasta sau cu cea buna?
Vestea proasta este ca, pe masura ce inaintam in varsta ne ingrasam.
Vestea buna este ca putem ajuta procesul de slabire, prin accelerarea metabolismului. 
Dupa cum stii, metabolismul este responsabil pentru transformarea alimentelor in energie si pentru accesarea depozitelor de grasime. Chiar si atunci cand dormi, folosesti energie, adica calorii, pentru functiile de baza precum respiratia, circulatia sangelui, mentinerea temperaturii corporale si reparatii. 
 
Ce le spun celor care au un metabolism lent?
Le recomand sa se focuseze pe factorii pe care ii poti controla:
 
1. SOMNUL
In procesul de slabire somnul are un aport de 60%, alimentatia 25%, iar miscarea 15%.
Lipsa somnului impacteaza metabolismul, crescand apetitul, ceea ce te va determina sa mananci mai mult (si atunci cand se produce digestia, depozitele de grasime nu vor fi accesate). Sa iti mai spun ca lipsa somnului determina o crestere a hormonului stresului?
Ar fi ideal ca somnul sa debuteze la ora 22.30. Incepand cu acea ora, se va secreta Melatonina, care determina declansarea a altor 2 hormoni:
– Hormonul de Crestere cu rol in reparatii, reconstructii, regenerare si
– Glucagonul, cu rol in accesarea depozitelor de grasime in timpul somnului.
Clientii care se culca mai tarziu de ora 23, stiu ca rezultatul la cantar va fi afectat.
 
 
2. SATIETATEA
Reprezinta un element cheie care promoveaza pierderea in greutate. Satietatea impiedica declansarea hormonului apetitului (grelina), determinand corpul sa acceseze depozitele de grasime, intrucat nu vei manca. 
Se stie ca proteina sprijina aparitia starii de satietate, prevenind consumul suplimentar de alimente. 
Asa ca se pot consuma: oua, carne de animal, de pasare, peste, cedar, parmezan, nuci, seminte. 
In plus, proteina iti creste rata metabolismului bazal cu 15-30%, comparativ cu 5-10% cat este in cazul carbohidratilor si 0-3% cat este in cazul grasimilor. Proteina se digera mai greu, determinand corpul sa foloseasca mai multa energie in procesul de digestie.
Ai auzit de “rata metabolismului bazal”, nu-i asa? Reprezinta necesarul caloric pentru mentinerea functiilor organismului in stare de repaus.
 
 
3. APA
Printre altele, apa imbunatateste rata metabolismului bazal, sprijinind transformarea grasimii din depozitele de grasime in energie. 
Un studiu din 2003 a aratat ca un consum de 500 ml de apa creste rata metabolismului bazal cu 30% pentru o perioada de 30-40 minute, corpul consumand energie pentru a ridica temperatura apei de la 22 grade Celsius la 37 grade Celsius (temperatura corpului). 
In plus, apa alina senzatia de foame, care uneori este confundata cu senzatia de sete.
Fara un consum adecvat de apa, alimentele nu pot fi procesate, metabolizate si asimilante corespunzator.
Stii si tu ca daca nu bei apa, retii apa, nu-i asa?
Am avut la un moment dat o clienta care avea un aport de 250 ml de apa zilnic. Atat. Era de fapt cafeaua de dimineata. Respecta toate recomandarile si nu slabea. Din momentul in care si-a pus o aplicatie pe telefon ca sa ii reaminteasca sa bea apa, a inceput sa slabeasca cate 1 kg pe saptamana.
 
4. REECHILIBRAREA HORMONILOR
Produsele din cereale, cartofi, zahar stimuleaza insulina, determinand aparitia hiperinsulinimei si a rezistentei al insulina si implicit a obezitatii. Asa ca astfel de alimentele high carb nu accelereaza metabolismul.
Cresterea tesutului adipos atrage o conversie a testosteronului in estrogen, din cauza unei enzime prezente in tesutul adipos. Vrei sa slabesti? Regleaza nivelul testosteronului: High Intensity Interval Training (H.I.I.T.), 5000 UI de vitamina D3, seleniu si zinc. 
Un somn de doar 5 ore pe noapte atrage o reducere cu 15% a testosteronului si o crestere a insulinei cu 20%.
Estrogenul si prolactina determina depuneri de grasime, iar progesteronul sprijina slabirea.
 
5. MISCAREA
Pentru ca ai avut multi ani de-a lungul carora ai apelat la diete, metabolismul ti-a scazut, corpul avand nevoie de putina energie. Nu de putine ori, acesta este rezultatul faptului ca ti-ai pierdut masa musculara neavand in alimentatie un aport de proteine optim. 
Asa ca nevoile calorice sunt joase, ceea ce poate fi o provocare in crearea unui deficit energetic, pentru a slabi. Solutia ar fi sa incepi un proces de reconstructie musculara, care sa dea un bust metabolismului.
Muschii cer mai multa energie pentru a fi mentinuti decat celulele de grasime, asa ca cei care au muschi au un metabolism mai rapid.
 
O persoana care cantareste 70 kg si care face jogging poate arde in 30 minute circa 250 kcal. Iar daca va creste intensitatea alergarii va arde in jur de 350 kcal.
Tot in jur de 350 de kcal ar arde si daca ar practica H.I.I.T. timp de 30 minute. 
Diferenta este ca: H.I.I.T. iti imbunateste sensibilitatea la insulina, iti creste nivelul hormonului de crestere si al testosteronului si iti creste rata metabolica bazala, determinand corpul sa arda calorie suplimentare si dupa incheierea sesiunii de exercitii H.I.I.T.. 
Iar daca ai prea multe kilograme, jogging-ul iti afecteaza articulatiile si spatele.
 
Cum transpui aceste informatii intr-un stil de viata, este o alta poveste, tinand de schimbarea comportamentului.
 
Si da, tu poti!
Marian Banateanu
Nutritionist low carb.
Life coach, specializare cognitiv-comportamentala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *