Leptina este un hormon produs de celulele de grasime, care transmite creierului mesajul de satietate. Cei care au putina grasime in corp, au un nivel de leptina scazut. Asa ca mesajul pe care creierul il primeste este de: “lipsa energie”, ceea ce il determina sa ia decizia de a creste apetitul.
In cazul celor care au multe kilograme in plus, teoretic nivelul de leptina este ridicat, transmitand creierului mesajul ca exista destula energie in corp si ca nu este nevoie sa se aduca energie suplimentara consumand alimente.
Dar lucrurile nu functioneaza asa. Si asta intrucat, secretia in exces a leptinei face ca receptorii din creier sa devina rezistenti la mesajul leptinei si creierul nu mai suprima apetitul. Prin urmare este consumata tot mai multa mancare, ceea ce ne ingrasa.
Si mancand mai mult se va secreta si mai multa insulina, ceea ce va determina cresterea rezistentei la insulina si se va genera mai multa grasime.
Va aparea un cerc vicios.
In concluzie, atunci cand apare rezistenta la leptina, creierul crede ca esti infometat si iti transmite semnalul sa mananci si creezi tot mai multa grasime.
 
Dar care este legatura cu tiroida?
Rezistenta la leptina coboara metabolismul (prin metabolism intelegem toate procesele prin care organismul foloseste energia), astfel ca vei consuma alimente, pastrand neafectate depozitele de grasime.
 
Dupa ce rezistenta la insulina si rezistenta la leptina s-au instalat, se va produce o reducere a conversiei T4 in T3 (hormoni tiroidieni). Astfel ca nivelul T3 din corp va scadea, impactand negativ metabolismul.
De asemenea, rezistenta la leptina creste nivelul asa-numitului “revers T3”, hormon care determina scaderea metabolismului. Rolul lui “revers T3’ este acela de a pastra energia in timp de foamete, boala sau stres. Asadar, scaderea metabolismului reprezinta un raspuns natural al corpului la boala si la stres. Dar uneori este utilizat impotriva noastra.
Tocmai ce ai aflat de ce nivelul crescut de cortizol, hormonul stresului, determina cresterea lui “revers T3”.
De ce “revers T3” poate produce aceste efecte?
Dupa cum spuneam “revers T3”, nu are efectele metabolice ale lui T3, respectiv cresterea metabolismului, dar are o structura similara cu T3. Asa ca are capacitatea de a patrunde in celule si a se lipi de receptorii tiroidieni ai celulelor determinand astfel celulele corpului sa foloseasca mai putina energie.
 
Cum remediezi rezistenta la leptina?
In spatele rezistentei la leptina sunt mai multe mecanisme:
– inflamatia (adica activitatea sistemului imunitar);
– acizii grasi din sange, care interfereaza cu semnalul leptinei;
– prea multa grasime prezenta in depozitele de grasime, care determina o productie crescuta de leptina.
 
Deci, ce este de facut:
– evita alimentele procesate intrucat determina inflamatie;
– fa miscare caci coboara nivelul rezistentei la leptina;
– coboara nivelul trigliceridelor din sange, mancand alimente care contin putini carbohidrati;
 
Analizele pentru determinarea nivelului “revers T3”, al nivelului leptinei si al rezistentei la insulina (HOMA) poti fi efectuate la Synlab.
 
Daca vrei sa iti imbunatatesti analizele si sa slabesti, intra in programul UP-GRADE, creat special in acest sens.
Si daca nu iti place, ai 14 zile sa ceri banii inapoi. Aceasta este garantia mea: iti dau banii inapoi.
Si da, tu poti!
Marian Banateanu
Coach, specializare cognitiv-comportamentala.
Nutritionist, specializare low carb.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *